Juni"transport" 2023.

Enkele weken terug zamelden we uw opdrachten voor voedselpakketten en financiële steun voor uw gezinnen weer in. Inmiddels is alles klaar en rond en kan het uitdelen beginnen. Er gaat deze keer geen vrachtauto naar Roemenië. Wel vrijwilligers om de projecten en gezinnen te bezoeken, de financiële ondersteuning te regelen en de medicijnen te verstrekken.

Jantina en Hendrik Taekema hopen samen met Sjikke Havinga op 12 juni te vertrekken. De voedselpakketten worden weer bezorgd door onze vrienden uit Cornesti; Zoltan en Anna-Maria Szekely. Zoals u van ons gewend bent, leest u hier weer dagelijks een verslag van de belevenissen onderweg. We hopen u ook op de hoogte te houden wanneer de voedselpakketten bezorgd worden.

Maandag 12 juni. Onze reis begint om 6 uur. De temperatuur stijgt snel en nog voor we de Duitse grens gepasseerd zijn, is het al meer dan 25 graden. We zijn blij met de goede airco in de auto. Eenmaal in Duitsland krijgen we ook al snel met wegwerkzaamheden te maken. En als er ook nog eens een ongeluk gebeurt, of er staat een vrachtauto met pech, dan sta je zomaar wat langer stil.

Omstreeks 5 uur passeren we de grens met Oostenrijk. Vier uur later zitten we aan de warme maaltijd en het is bijna kwart voor 10 als we inchecken bij ons vertrouwde overnachtingsadres in Hegyeshalom.

Dinsdag 13 juni. Om 7 uur zitten we aan het ontbijt na een heerlijke nachtrust. Even later draaien we de snelweg weer op, alsof we niet uit de auto weg geweest zijn.... Door een Hongaarse wegafsluiting moeten we een andere route nemen. Zo zie je nog eens wat van Hongarije! Het weer is weer prima, een dikke 20 graden met een lekker zonnetje. Om kwart voor 2 zijn we bij de Roemeense grens en dan is het door het tijdsverschil kwart voor 3. Enkele uren later zijn we bij Marien en Yvonne Kroon, waar het geld voor de enveloppen weer voor ons klaar ligt. Fijn! We eten gezamenlijk heerlijk pizza en gaan dan naar Anna-Maria in Cornesti om 2 voedselpakketten op te halen en de eerste geldenveloppen af te geven. Die hebben we onderweg in de auto al snel even gevuld.

De receptie van het hotel in Ungheni sluit al om 9 uur, dus daar moeten we ons eerst nog even melden..... Het is al na 11 uur als we de rest van de geldenveloppen nog moeten vullen, maar daarna is het bed meer dan verdiend!

Woensdag 14 juni. Er staat een drukke dag op de planning. Zowel voor ons als voor Anna-Maria. Zij bezorgt vandaag de voedselpakketten in Velt, Medias, Copsa Mica, Tatarlaua en Sadu. Wij zijn om half 10 in Sighisoara waar we eerst bijna 2 uur druk zijn om alle medicijnen van de juiste code's te voorzien. Er is weer voor ruim € 1.000,- besteld. Geweldig dat we dit elke keer weer kunnen betalen van uw giften aan de medicijnpot! De eerste medicijnen bezorgen we vervolgens bij een bevriende familie en dan gaan we ons vaste rijtje contactpersonen langs. Overal medicijnen en geldenveloppen afgeven en uiteraard even de tijd nemen om even bij te praten.

In Bazna bezoeken we een paar families. De vrouw des huizes herkent me nog van een paar jaar geleden toen ik voor haar man geld mocht afgeven van de sponsor voor een operatie. Ze vertelt er nog opgetogen over. Haar man kan nu weer werken, ook al is het geen vast contract. Zo kun je hier toch werkelijk het verschil maken!

We besluiten de dag bij onze vrienden in Sadu. Een heerlijke maaltijd en even lekker bijpraten en in de relaxstand. Morgen weer een nieuwe dag!

Donderdag 15 juni. We beginnen de dag om 8 uur met een heerlijk ontbijt. Het is even passen en meten om 5 voedselpakketten in de volle auto te bergen, maar het lukt en we rijden eerst naar Agnita. Bij het ziekenhuis brengen we een contract met geld om levensmiddelen voor te kopen en de geldenveloppen. Dan hebben we nog een mooi tochtje voor de boeg naar Codlea. Onderweg rijden we langs het NAVO-oefenterrein en dat voelt toch wel een beetje vreemd nu de oorlog zo dichtbij is.

In Codlea worden we door de familie Layat hartelijk ontvangen met koffie en koek.

Het is al half 4 als we arriveren bij het kindertehuis in Oderheiu Secuiesc. Hier is het weerrzien met een oude bekende; zuster Claudia is voor een paar dagen weer terug vanuit Boekarest. Zuster Emilia neemt huilend het geld in ontvangst. Wat zijn ze er weer blij mee! Een bezoekje aan dit tehuis blijft een bijzondere ervaring, concluderen we tijdens een rondleiding. De sfeer, de manier van omgaan met de kinderen, de liefde die de zusters uitstralen.... Het blijft ontroeren.

Ons laatste bezoek van de dag is aan een familie in Mitresti. Ook dit is bijzonder. Ondanks de ellende en armoede waarin deze mensen moeten zien te overleven, houden ze de moed erin.

Het is al weer bijna 8 uur als we nog net op tijd voor de warme maaltijd aan kunnen schuiven in ons hotel. De douche en het bed wachten ons op en daar zullen we niet te lang meer mee wachten!

Vrijdag 16 juni. We beginnen de dag weer om 8 uur. Eerst brengen we de medicijnen voor Turda naar Anna-Maria in het winkeltje in Valureni. Gisteren hebben ze nog de pakketten voor Dumbraveni bezorgd, vandaag hebben ze een bruiloft en lukt het even niet maar morgen brengen ze de pakketten naar Sarmasu. Die van Agnita, Turda en Gura Ariesului zullen ze volgende week nog bezorgen.

Wij gaan via een prachtige route binnendoor naar Sarmasu. Eerst leveren we de geldenveloppen en medicijnen af.

Vervolgens bezoeken we een gezin aan de rand van de zigeunerbuurt. Ze zijn er qua huisvesting echt op vooruit gegaan, maar wat is het nog een doffe ellende..... Het toilet is in de tuin, maar om er te komen, breek je letterlijk je nek over de rommel en de glasscherven. En dan te bedenken dat hier 5 kinderen naar toe moeten. Maar ze kan voor het eerst van haar leven haar afval in een container doen. En wat is ze daar blij mee!

Bij het ziekenhuis mogen we een bijzondere gift afleveren voor een ECG-apparaat. Hun oude is 20 jaar geleden door onze stichting geschonken en is nu bijna versleten. Ons laatste adres is in Gura Ariesului. Hier brengen we medicijnen en de geldenveloppen.

Het is ruim half 4 als we richting grens vertrekken. Het stortregent en dus is het op de weg nog even heel goed opletten. In Hongarije is het weer een uur vroeger en schuiven we omstreeks 9 uur aan voor de warme maaltijd.

Zaterdag 17 juni. Vanmorgen zitten we om half 8 aan het ontbijt. Het enige dat er voor vandaag nog op het programma staat, is kilometers maken en dat gaat heel goed. De snelweg in Hongatije is zo nieuw dat onze navigatie hem nog niet eens kent, maar het scheelt een stuk in kilometers. Even na de middag zijn we bij de grens met Oostentijk. De temperatuur is dan inmiddels al boven de 25 graden gestegen. Na een wat langere pauze, rijden we door naar de Duitse grens om nog net voor 10 uur op ons overnachtingsadres te arriveren. Morgen nog het laatste stukje!

Zondag 18 juni. Geen van ons drieën heeft vanmorgen de wekker gehoord. Toch lukt het om om 7 uur aan de ontbijttafel te zitten. Een uurtje later gooien we de tank nog een keer vol en dan kunnen we richting huis. Met nog af en toe een stop voor een kopje koffie en een plaspauze zitten we om half 4 aan de koffie in Hemrik. Ruim 4.700 kilometer op de teller, een hoofd vol indrukken en veel ervaringen rijker, sluiten wij dit junitransport af. Volgende week gaat Anna-Maria de laatste pakketten nog afleveren.

Maandag 19 juni. Vandaag heeft Anna-Maria de voedselpakketten in Turda en Gura Ariesului bezorgd. In Turda hebben ze problemen met de auto, maar die kan 's avonds gelukkig nog gerepareerd worden.

Dinsdag 20 juni. In Agnita zijn de laatste voedselpakketten van dit transport bezorgd. De missie is weer voltooid volgens Anna-Maria.  Super, dat zij ons weer zo goed geholpen hebben!

In september kunt u ook weer kleding en andere goederen naar uw gezin sturen. De inzameling voor ons septembertransport zal zijn in de week van 4 september. Het transport vertrekt dan op 6 oktober. We hopen u dan weer te ontmoeten!